Zó zorgt de IT Delivery Manager voor een optimaal toegangsproces

blog
08 november 2022

Een grote migratie of de implementatie van een nieuwe security-softwareoplossing? Bij veel organisaties brengt zo’n traject de nodige uitdagingen met zich mee. Vaak zijn er verschillende afdelingen bij betrokken, elk met hun eigen belangen, wat leidt tot praktische afstemmingsproblemen of zorgt voor vertraging. En juist dat kan, wanneer het gaat om security, de veiligheid en continuïteit van organisaties in het geding brengen. Hoe zorg je ervoor dat een migratie of implementatie vlekkeloos verloopt? Volgens Jorian den Otter, IT Delivery Manager bij Nsecure, is de oplossing eigenlijk vrij simpel: “In deze rol moet je vooral goed kunnen luisteren”.

Als onderdeel van het Identity & Cloud Services-team van Nsecure is Jorian verantwoordelijk voor de migratie of implementatie van onze Identity Management-platforms bij klanten. Met modules als het vooraf aanmelden van personen, accreditatie, e-learning en documentatiebeheer, zorgen onze Identity Management-oplossingen ervoor dat toegangsprocessen bij klanten volledig worden gestroomlijnd en geautomatiseerd.

Identity Management voor een optimaal toegangsproces

Deze oplossingen worden al decennia gebruikt door verschillende opdrachtgevers in een uiteenlopende branches. Van financiële dienstverleners tot aan industriële reuzen, vertelt Jorian. “Neem bijvoorbeeld onze opdrachtgevers in de industriële sector. Daar zie je echt de meerwaarde van onze Identity Management-systemen naar voren komen als het gaat om het vooraf digitaal aanmelden van personen die werkzaamheden komen verrichten. Toegang tot de locatie gaat snel, efficiënt, en geheel volgens de interne veiligheidsprocedures én de actuele wet- en regelgeving.”

Soepel en foutloos aanmeldproces

Dat biedt onder meer flinke efficiencyvoordelen bij bijvoorbeeld een turnaround, schetst Jorian. “Bij zo’n grootschalige onderhoudsbeurt zijn vaak tal van onderaannemers betrokken; al snel enkele tientallen, soms wel duizenden. Die moeten snel en goed voorbereid aan het werk kunnen. Onze Identity Management-oplossing voor contractor management zorgt ervoor dat iedereen die tijdens de turnaround aan het werk gaat, vooraf al is aangemeld en beschikt over de juiste toegangsrechten. Dat zorgt onder de streep voor een veel soepeler en foutloos aanmeldproces. Bovendien zorgt het geautomatiseerde proces ervoor dat de veiligheid optimaal geborgd is. Bewust of onbewust aan het werk gaan op een plek waarvoor je niet gekwalificeerd bent, is er immers niet meer bij.”

Dataclient en YIM

Bestaande klanten van Nsecure stroomden de afgelopen jaren in op het in eigen beheer ontwikkelde platform Dataclient. Recent introduceerde Nsecure echter een nieuw, gemoderniseerd platform voor Workflow & Identity Management: YIM. Als IT Delivery manager begeleidt Jorian bestaande klanten bij de migratie van Dataclient naar YIM. “We analyseren van welke functionaliteiten de klant nu allemaal gebruik maakt in Dataclient en vertalen dit zoveel mogelijk naar de standaardfunctionaliteit in YIM. Vervolgens stel ik in overleg met de klant een migratieplan en -planning op en ben ik tijdens en na de uiteindelijke livegang uiteraard beschikbaar voor support.”

Onboarding

De onboarding van nieuwe klanten verloopt in grote lijnen hetzelfde, vervolgt Jorian. “Ook hier is het belangrijk om goed uit te vragen wat de klant precies wil en deze wensen vervolgens te vertalen naar een passend ontwerp. We beginnen daarom altijd met een inventarisatiefase, waarbij we alle revelante bedrijfsprocessen doorlichten en de bijbehorende technische en organisatorische eisen in kaart brengen. Op basis van het analyserapport en het implementatievoorstel richten we vervolgens de omgeving van YIM in. Inclusief alle benodigde functionaliteiten, workflows en koppelingen. Ook richten we het beheer in en testen we de configuratie in de praktijk. Na deze stappen is YIM klaar om geruisloos in gebruik te worden genomen.”

Goed luisteren

Een IT Delivery Manager moet kortom vooral goed kunnen luisteren, vertelt Jorian. “Ik ben de verbindende schakel tussen de klant en de inrichting van de software en zorg ervoor dat de klantwensen zo goed mogelijk worden vertaald. Soms heeft de klant zelf al een bepaalde oplossing in zijn hoofd, maar blijkt dat een andere oplossing net iets beter werkt. In die zin moet je als IT Delivery Manager ook voelsprieten hebben en goed kunnen bepalen wat de klant nou precies wil. Daarbij leer ik ook veel van de developers in ons team; die kijken toch met een andere blik naar een oplossing en komen regelmatig met verbeteringen waar je zelf nog niet bij had stilgestaan. Zo leer ook ik nog elke dag bij.”

Optimale balans

Al met al een interessante en veelzijdige functie, benadrukt Jorian. “Samen met mijn collega’s is het mijn taak om ervoor te zorgen dat klanten met onze Identity Management-oplossingen de optimale balans ervaren tussen veiligheid aan de ene, en gastvrijheid en efficiency aan de andere kant. Daaraan meewerken is elke dag weer een belevenis.”

Meer weten over onze oplossingen op het gebied van Identity Management of hoe u het beste zich kunt voorbereiden op een migratie of implementatie? Onze specialisten staan u graag te woord. 

 

Meer over dit onderwerp


 

088 - 123 9000