Hugo Gerritse
088 - 123 9000
Organisaties krijgen steeds meer te maken met het beschermen van vertrouwelijke en/of privacygevoelige gegevens. Het is essentieel dat deze informatie niet ‘op straat komt te liggen’. Hugo Gerritse (Information Security & Quality Consultant) ziet dat organisaties het lastig vinden de vertaalslag te maken naar alledaagse handelingen in de praktijk.
“Voor organisaties is het een hele klus om in kaart te brengen waar persoonsgegevens worden verwerkt, wie er toegang heeft tot gevoelige informatie en of systemen veilig genoeg zijn. Voldoen aan deze eisen valt of staat met bewustzijn van medewerkers en partijen waarmee een organisatie samenwerkt. Beschikken zij over de juiste expertise en zijn externe partijen bijvoorbeeld gecertificeerd? Dit zijn slechts enkele vragen om dit in kaart te brengen”, aldus Hugo.
Maar hoe zorgt u dat u de juiste beheersmaatregelen treft? En wat verwacht u van klanten, leveranciers en andere externen om hieraan te voldoen? In deze blog vertellen wij op welke 3 vlakken u de veiligheid en kwaliteit van gegevens binnen uw organisatie kunt bevorderen, namelijk;
Onze fysieke en digitale omgevingen veranderen voortdurend. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op en ook de veranderende wet- en regelgeving (zoals de AVG) zorgt voor uitdagingen. Hoe is uw toegangsbeleid ingericht? Sluit uw security management systeem hier (nog) op aan? Werken hardware componenten zoals camera’s, inbraaksystemen of sloten naar behoren?
De juiste mix van personele inzet, bouwkundige en elektronische maatregelen zijn vormen van fysieke beveiligingsmaatregelen en hebben impact op de veiligheid van uw gegevens. Enkele voorbeelden die hierin ondersteunen op en rondom uw locatie(s) zijn bijvoorbeeld:
Deze fysieke beveiligingsmaatregelen vallen of staan met de organisatorische afspraken die worden gemaakt met medewerkers, maar ook met klanten of leveranciers. Daarom is het van belang dat ook zij kunnen voldoen aan uw wensen als het gaat om veiligheid en kwaliteit, dat er duidelijke afspraken zijn en deze afspraken worden vastgelegd. Externe partijen die bijvoorbeeld beschikken over verschillende (ISO) certificeringen kunnen hier aan voldoen. Voorbeelden van maatregelen die getroffen kunnen worden op organisatorisch vlak om daarmee de veiligheid van uw gegevens te waarborgen zijn;
ISO 27001 is de internationale norm voor informatieveiligheid. Het certificaat toont aan dat de organisatie de nodige voorzorgmaatregelen heeft genomen om gevoelige informatie te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang en bewerking. De norm ziet niet alleen toe op inrichting van processen en procedures, maar ook op naleving, controle, toetsing en permanente verbetering ervan. Het is geen momentopname, maar een continu proces voor bewaking en kwaliteitsverbetering. De ISO 27001 norm kenmerkt zich o.a. doordat;
Ook op IT vlak dient u maatregelen toe te passen om daarmee de continuïteit van processen te waarborgen en uw gegevens te beschermen. Dergelijke upgrades zijn zelfs een noodzaak om ervoor te zorgen dat bedrijfsprocessen soepel en veilig blijven verlopen. Dit om in de toekomst de beschikbaarheid, continuïteit en veiligheid van in en rondom uw locatie(s) te garanderen. Daarnaast is het van belang om maatregelen te treffen voor het beheren en bewaren van uw data. Waar bewaart u data? Voldoet dit aan de wet- en regelgeving en sluit dit aan op uw security behoeften? Voorbeelden van deze technische beveiligingsmaatregelen zijn o.a.;
Het waarborgen van de veiligheid van bedrijfsgegevens valt of staat dus met bewustwording in samenhang met ‘hardere’ maatregelen. Zoals systemen die aansluiten op uw bedrijfsprocessen of in het bezit zijn van certificering. Wilt u meer weten over toegang en veiligheid? Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden, passend bij uw bedrijfsprocessen. Neem contact op.